14 August 2009

Laporan Program Teaching School (PTS) 2009 IPGM KAMPUS TUANKU BAINUN

1. Pengenalan

1.1 PTS di IPGM Kampus Tuanku Bainun mula bergerak pada Januari 2008 di sekolah yang berhampiran iaitu Sekolah Kebangsaan Mengkuang. Pada peringkat awal hanya tertumpu kepada pengajaran dan pembelajaran sahaja.

1.2 Mesyuarat PTS 1, 2009 mencadangkan agar pelaksanaan diteruskan dengan menambah satu lagi kelas iaitu Kelas 1B dan Kelas 2B. Penglibatan juga bukan terhad dalam bidang akademik sahaja malah terlibat juga dalam bidang kokurikulum.

1.3 PTS menjalin hubungan kerjasama erat antara SK Mengkuang dengan IPGM Kampus Tuanku Bainun.

2. Jawatankuasa Teaching School, 2009

Penasihat : Pn. Hjh. Rohani Ismail
Pengerusi : Tn. Hj. Daud Md. Saman
Penyelaras : En. Abd. Rashid Ismail (KJ Ilmu Pendidikan)
Setiausaha : Dr Hjh. Siti Zabidah Mohamed
Bendahari : En. Mohd.Nazri Nordin

Ahli : GB SK Mengkuang
Semua Ketua Jabatan
Ketua Unit Peperiksaan & Penilaian
Ketua Unit Praktikum
Ketua Unit Kokurikulum
Ketua Unit Latihan Dalam Perkhidmatan
Ketua Pusat Sumber

3. Objektif dan Faedah

3.1 Menjadi showcase kecemerlangan pendidikan dalam semua aspek

3.2 Menyediakan pengalaman klinikal yang perlu kepada bakal guru sebagai
pemudah cara pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.

3.3 Memperkukuhkan pengetahuan dan amalan pengajaran pembelajaran,
inkuiri serta penilaian di bilik darjah dalam kalangan pensyarah

3.4 Menjadi pusat R & D, kreativiti dan inovasi dalam amalan pengajaran dan pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah.

3.5 Menambah pengetahuan dan pengalaman guru pelatih terhadap suasana dan amalan di sekolah selain pengalaman semasa mengikuti praktikum yang diwajibkan

3.6 Memantapkan smart partnership antara IPG, sekolah, PPD dan JPN.

4. Model Teaching School

4.1 Model PTS yang digunakan ialah Model 2. Model ini melibatkan
kolaborasi pengendalian pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah dan
kokurikulum.

5. Pelaksanaan PTS

5.1 Pengajaran & Pembelajaran
Pengajaran & Pembelajaran bagi subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Seni, Matematik dan Sains. Interaksi diadakan setiap minggu selama satu jam bagi setiap subjek sepanjang tahun. Seramai sepuluh orang pensyarah terlibat mengajar di kelas Tahun Satu B dan Tahun Dua B.

5.2 Klinik Kriket Kancil
Dijalankan pada waktu Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Tahun Satu B dan Tahun Dua B dua minggu sekali pada semester satu. Klinik kriket kancil ini juga bersambung pada sebelah petang (waktu kokurikulum). Murid lelaki diajar kemahiran menangkap, melontar, membaling dan memukul bola bagi tujuan menguasai kemahiran asas dalam kriket kancil. Tiga orang pensyarah dari Jabatan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dibantu oleh guru pelatih major serta guru sekolah turut terlibat.

5.3 Perkhemahan Unit Beruniform
Seramai 20 orang guru pelatih terlibat menjadi fasilitator membantu mengurus dan melaksanakan aktiviti Perkhemahan Tahunan Unit Beruniform Sekolah pada 21 hingga 23 Mei 2009 di Padang IPGM Kampus Tuanku Bainun.

5.4 Sukan Tahunan Sekolah
Seramai 40 orang guru pelatih major PJK terlibat membantu menjayakan Sukan Tahunan 2009 yang diadakan di Padang IPGM Kampus Tuanku Bainun pada 20 Februari 2009. Fokus utama ialah tentang pengurusan sukan.

5.5 Prep Group
Seramai l5 orang guru pelatih yang tinggal berhampiran dengan kawasan sekolah diagihkan mengikut kumpulan dan membantu murid sekolah menyiapkan kerja rumah dan menyelesaikan masalah pembelajaran. Aktiviti ini dijalankan sekali seminggu iaitu pada setiap Sabtu.

6. Kronologi Pelaksanaan Teaching School, 2009

6.1 Mesyuarat Pasukan Pelaksanaan PTS diadakan pada 10 Feb. 2009 di Bilik Persidangan IPGM Kampus Tuanku Bainun (selepas Program Transisi Tahun Satu dan Ujian Penapisan Satu).

6.2 Mesyuarat dengan pihak sekolah telah diadakan pada 17 Feb. 2009 di Bilik Mesyuarat Pusat Kegiatan Guru Mengkuang untuk berbincang dan menyelaraskan pelakasanaan PTS.

6.3 Pelaksanaan PTS telah bermula pada minggu akhir Februari 2009 (27 Feb. 2009).

6.4 Pelaksanaan PTS tertangguh buat sementara waktu kerana kerja-kerja pengubahsuaian bilik darjah sedang berjalan. Pihak SK Mengkuang meneruskan P&P mengikut jadual.

7. Pemantauan

7.1 Pihak IPGM Kampus Tuanku Bainun melaksanakan pemantauan PTS di SK Mengkuang melalui penyemakan Buku Rekod Aktiviti PTS untuk mengenal pasti kekerapan interaksi dan aktiviti serta kolaborasi yang diamalkan. Pada Semester 1, 2009 pemantauan dilaksanakan pada 7 Mei 2009.

8. Penutup

PTS meneruskan usaha demi mencapai objektif dan matlamat yang dihasratkan walaupun terdapat banyak kekangan terutama daripada pihak IPGM Kampus Tuanku Bainun khususnya pergerakan pensyarah.

Disediakan Oleh:

Setiausaha Program Teaching School
IPGM Kampus Tuanku Bainun
14400 Bukit Mertajam.

No comments:

Post a Comment