15 August 2009

Program Gimnastik di Teaching School IPGM Perlis


1.0 PENDAHULUAN
Sekolah yang cemerlang, sepatutnya tidak dilihat dari perspektif akademik sahaja kerana ia hanya menjurus kepada bidang intelek semata-mata. Jika ini menjadi ukuran sudah semestinya ia tidak menepati hasrat “Falsafah Pendidikan Kebangsaan” yang lebih mengutamakan empat bidang utama iaitu Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek.

Justeru, untuk saling lengkap melengkapi kita harus memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dengan melibatkan empat fungsi utama FPK. Dari sini kita dapat melahirkan modal insan yang berjaya dan hebat dari segi sahsiah dan ketrampilan diri. Inilah yang sebenarnya menjadi teras kepada pemilihan program Gimnastik agar dimasukkan dalam aktiviti luar bilik darjah. Sekurang-kurangnya ia boleh menjadi tarikan kepada pelajar dan ibu bapa untuk menjadikan sekolah ini sebagai sebuah sekolah pilihan yang hebat dan berwatak. Selain dari mewujudkan kecemerlangan dalam pembentukan intelek murid , pembinaan sahsiah juga turut berperanan sebagai satu “Trade Mark” kepada sekolah. Kita cuba melahirkan iklim pembelajaran yang kondusif dengan suasana yang menarik dan ceria agar kecemerlangan dapat berjalan seiring dengan pembinaan insan yang gemilang.

Sebagai sebuah sekolah dalam Institut, Pendidikan Guru tentunya faktor kebersihan ,keceriaan dan kecemerlangan akademik menjadi “Bench-Marking” kepada sekolah-sekolah di sekitarnya akan tetapi kita amat yakin bahawa program-program tambahan juga perlu dijalankan .Kita mengambil kesempatan yang ada di institut ini seperti kemudahan fizikal dan kelengkapan peralatan serta kepakaran yang ada tentunya banyak membantu kearah program-program yang dijalankan agar lebih berkesan. Apa yang penting ialah komitmen dan wawasan untuk menjadikan “Teaching School” ini menjadi kenyataan dan contoh kepada sistem pendidikan yang berjaya.

Tn. Hj. Kamarudin b. Ismail, PMP
Guru Besar
SK.Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Perlis,
Jalan Behor Pulai, 01000 Kangar
Perlis

No comments:

Post a Comment